بهترین

  • ۰
  • ۰

تحقیق درباره الهیات فلسفی اسلامی 51 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت

تعداد صفحات: 51

الهیات فلسفی اسلامی

می‌خواهم‌ آثار دشوار سید حسین‌ نصر را بر اساس‌ سخنرانی‌های‌ گیفورد(lecture Gifford) ، با عنوان‌ معرفت‌ و امر قدسی‌(Knooleadge and the Sacred) بررسی‌ کنم‌ که‌ در تکملهِ آن‌ چند سخنرانی‌ بِجا در باب‌ ملاصدرا و مولای‌ روم‌ افزوده‌ شده، این‌ دو شخصیت، وجوه‌ تفکری‌ را مجسم‌ می‌کنند، که‌ نصر در قبولاندن‌ آن‌ به‌ ما اصرار می‌ورزد، اما وی‌ با توجه‌ به‌ بحث‌ گستردهِ سخنرانی‌های‌ گیفورد، همراه‌ با حوزهِ طرح‌ آن، تصمیم‌ گرفت‌ که‌ گفتار خود را آشکارا در جهتی‌ تطبیقی‌ پیش‌ ببرد. بدین‌ ترتیب‌ وجه‌ تفکر اشراقی‌ نیز که‌ نصر مدت‌ها در جلب‌ مخاطبان‌ غربی‌اش‌ به‌ آن‌ با دشواری‌ هایی‌ مواجه‌ بود، اینک‌ خاستگاهی‌ برای‌ گفتگوئی‌ روشنی‌ بخش‌ و متقابل‌ به‌ شمار می‌آید. من‌ قریب‌ بیست‌ سال‌ به‌ جستجوی‌ آثاری‌ از تفاهمات‌ متقابل‌ در میان‌ اندیشمندان‌ یهودی، مسیحی‌ و مسلمان، مشغول‌ بوده‌ام‌ -- به‌ ویژه‌ در قرونی‌ که‌ پژوهش‌های‌ فکری‌ آنها با هم‌ تلاقی‌ پیدا کرده‌اند. سخنرانی‌های‌ نصر دقیقاً همین‌ تفاهمات‌ را به‌ من‌ القا می‌کنند. با این‌ همه‌ اندیشه‌های‌ گسترده‌ای‌ که‌ سید حسین‌ نصر به‌ مدد آنها به‌ این‌ امر دست‌ می‌یابد، از سنت‌ ایرانی‌ (یا اشراقی) خاص‌ وی‌ سرچشمه‌ می‌گیرد، و به‌ او اجازه‌ می‌دهد که‌ لبهِ تیز انتقاد خود را از سرنوشت‌ فلسفه‌ غرب‌ تیزتر کند - این‌ انتقاد توازی‌ چشمگیری‌ با انتقادهای‌ پیر هادت‌(Pierre Hadot) دارد که‌ من‌ ضمن‌ ادای‌ دین‌ به‌ او، در قرائت‌ انتقادی‌ خود از اثر نصر مواضع‌ آن‌ را به‌ کار خواهم‌ گرفت. افزون‌ بر آن، فرصت‌ ورود به‌ این‌ گونه‌ گفتگو را باید خوشامد گفت، زیرا این‌ فرصت‌ با پرداختن‌ به‌ دانش‌ پژوهی‌ مسلمان‌ که‌ صریحاً از نگرگاه‌ ایمان‌ یک‌ مسلمان‌ ما را مخاطب‌ می‌سازد، کار تطبیقی‌ مرا به‌ فرجام‌ خوشی‌ می‌رساند. با این‌ همه‌ تردید دارم‌ که‌ اگر به‌ شرکت‌ در این‌ همایش‌ دعوت‌ نمی‌شدم، به‌ طریق‌ دیگری‌ جرات‌ می‌کردم‌ از عهده‌ این‌ مهم‌ برآیم. زیرا تا کنون‌ احترام‌ من‌ به‌ اثر نصر و شخصیت‌ خود او باعث‌ شده‌ تا از نوشته‌های‌ گوناگون‌ ایشان‌ بهره‌ فراوانی‌ ببرم‌ و به‌ همین‌ دلیل‌ در پرداخت‌ انتقادی‌ به‌ این‌ نوشته‌ها مسامحه‌ کرده‌ام. به‌ علاوه، وقتی‌ نخستین‌ بار سخنرانی‌های‌ گیفورد منتشر شدند، حالت‌ گفتمان‌ آنها چنان‌ بود که‌ مرا به‌ درنگ‌ و تأخیر واداشت‌ و از آنجا به‌ علت‌ همان‌ احترام‌ و گرامی‌ داشت‌ تمایلی‌ به‌ در افتادن‌ با این‌ نوشته‌ها نداشتم. سرانجام‌ احساس‌ ادای‌ تکلیف‌ در ورود به‌ این‌ گفتگو بر اکراه‌ و نگرانی‌های‌ آغازین‌ غالب‌ آمد و هر چند نگرانی‌ها هنوز رفع‌ نشده‌ بودند، اکنون‌ امکان‌ بیان‌ آنها در مقیاسی‌ وسیعتر میسر گردید که‌ سخن‌ رانی‌ها خود فراهم‌ آورده‌ بودند. افزون‌ بر آن، مواجههِ فکری‌ با اثر ملاصدرا در همایش‌ بهار 1999 در تهران‌ مرا به‌ شیوهِ تفکر اشراقی‌ سوق‌ داد. نصر می‌کوشد تا این‌ طریقت‌ فکری‌ را در عینِ نگاه‌ تقدیرآمیزش‌ به‌ دیدگاه‌های‌ دیگر به‌ ما بفهماند. در نهایت‌ باید بگویم‌ که‌ من‌ عبارت‌ الهیات‌ فلسفی‌(Philosophical theology) را به‌ عنوان‌ بدیلی‌ بر تئوسوفی‌ پیشنهادی‌ نصر، ترجیح‌ می‌دهم. سرانجام‌ مطلبی‌ نیز دربارهِ این‌ طریقت‌ فکری‌(theology Philosophical) باید گفت‌ که‌ من‌ آن‌ را به‌ عنوان‌ بدیلی‌ بر کلمه‌ تئوسوفی‌(theosophy) که‌ نصر آن‌ را ترجیح‌ می‌دهد، پیشنهاد میکنم. من‌ بر آنم‌ که‌ به‌ کارگیری‌ واژه‌ تئوسوفی‌ در غرب‌ یکسره‌ ناممکن‌ است؛ در واقع، قرائت‌ انتقادی‌ مبسوط‌ نصر در نخستین‌ سخنرانی‌ ما را به‌ ملاحظه‌ این‌ نکته‌ یاری‌ می‌دهد که‌ چرا بازتاب‌های‌ طنین‌ این‌ واژه‌ به‌ هر معنایی‌ که‌ از آن‌ مراد کنیم، با توجه‌ به‌ تاریخ‌ اخیر کاربرد آن، همچنان‌ ابهام‌ آفرین‌ میماند. افزون‌ بر آن، من‌ با واگذاشتن‌ واژهِ فلسفه‌ که‌ سقراط‌ و نیز افلاطون‌ در توضیح‌ و شرح‌ وبیان‌ آن‌ عملاً بسی‌ دقت‌ به‌ خرج‌ داده‌اند، موافق‌ نیستم. در همین‌ جاست‌ که‌ نقد پیر هادت‌ میتواند، به‌ مدد بازگرفتن‌ واژهِ فلسفه‌ به‌ جای‌ واگذاری‌ آن‌ به‌ واژه‌ای‌ دیگر، مکمل‌ نظر نصر قرار گیرد. با این‌ همه‌ من‌ این‌ تک‌ واژه‌ را به‌ عبارت‌ ذاتاً مکمل‌ "فلسفهِ الهی" بسط‌ داده‌ام‌ تا بدین‌ طریق‌ برای‌ اعادهِ همان‌ ابعادی‌ که‌ نصر (و هادت) سرسختانه‌ از آن‌ دفاع‌ می‌کنند، اهتمامی‌ صورت‌ گیرد. ساختار معنایی‌ "الهیات‌ فلسفیPhilosophical theology"، قریب‌ به‌ ساختار اضافه‌ در زبان‌ عربی‌ است‌ که‌ مطابق‌ آن‌ دو اسم‌ در کنار هم‌ قرار میگیرند تا مانند "خانهِ خانواده(Family house) " یکی‌ نقش‌ واصف‌ دیگری‌ را1 ایفا کند. در چنین‌ مواردی، ساختار اضافی‌ با پیوند دو کلمه‌ به‌ یکدیگر نسبت‌ وصفی‌ متقابلی‌ را برای‌ هر دو کلمه‌ بنا می‌نهد. البته‌ میان‌ زبانها تفاوت‌ هایی‌ وجود دارد، چنانکه‌ این‌ مقایسه‌ ما را در نشان‌ دادن‌ اضافهِ صفت‌ به‌ اسم‌ در انگلیسی‌ یاری‌ می‌کند: الهیات‌(theology) به‌ آنچه‌ ما مشخصاً در جهت‌ اهتمام‌ به‌ بیان‌ نسبت‌ امر وحدانی‌(the one) به‌ آنچه‌ که‌ هست‌ انجام‌ می‌دهیم، اطلاق‌ می‌گردد؛ واژه‌ فلسفی‌(Philosophical) شیوه‌ای‌ را که‌ برگزیده‌ایم‌ وصف‌ می‌کند، زیرا واقعیاتی‌ که‌ در حیطهِ پژوهش‌ ما قرار دارند، جز از طریق‌ کاربرد ابزار فکری‌ لازم‌ و ضرور قابل‌ درک‌ نمی‌شوند. با این‌ همه‌ ادغام‌ یا همجواری‌ این‌ دو واژه‌ باید به‌ یادمان‌ آورد که‌ پژوهش‌ هایی‌ از این‌ گونه‌ چه‌ بسا هم‌ برای‌ فلاسفه‌ و هم‌ برای‌ الهی‌ دان‌ها نامأنوس‌ به‌ نظر آیند، زیرا نتیجه‌ ادغام‌ یک‌ واژهِ پیوندی‌ ناب‌(genuine hybrid) است. بدین‌ لحاظ، الهیات‌ فلسفی‌ نمی‌تواند ذیل‌ "فلسفه‌ دین" مندرج‌ گردد، زیرا فرض‌ و ادعای‌ این‌آموزه، بر آن‌ است‌ که‌ احکام‌ و گزاره‌های‌ ایمانی‌ به‌ محک‌ و ملاک‌ جنسی‌ فلسفه‌ تحویل‌ می‌گردند، و این‌ احکام، احکامی‌ هستند که‌ وقتی‌ عبارت‌ ما بر اشتغال‌ به‌ الهیات‌ تأکید دارد،به‌ طور رایج‌ به‌ ذهن‌ متبادر می‌شوند. معهذا تأملات‌ ما چه‌ بسا از نظر الهی‌ دان‌ها نیز نامربوط‌ تشخیص‌ داده‌ شود، زیرا اغلب‌ متفکران‌ متعلق‌ به‌ سنت‌ ابراهیمی‌ به‌ ندرت‌ قدرت‌ تحمل‌ (و ذوق) آن‌ تفکراتی‌ را دارند که‌ آنها را ملزم‌ می‌کند تا با توسل‌ به‌ ابزار مفهومی، که‌ بحق‌ نابسنده‌اش‌ می‌شمرند، پذیره‌های‌ ایمانی‌ شان‌ را به‌ پرسش‌ کشند. با این‌ همه‌ کسان‌ دیگری‌ از میان‌ ما، از جمله‌ خود من‌ و نصر، بر این‌ امر واقفیم‌ که‌ پژوهش‌ بشری‌ در امور گوناگون‌ از جمله‌ الوهیت‌ به‌ سهولت‌ نمی‌تواند از ابزار مفاهیم‌ چشم‌ پوشی‌ کند، حتی‌ اگر این‌ پژوهش‌ها به‌ گونه‌ای‌ باشد که‌ در همین‌ ابزار نیز تحول‌ و دگردیسی‌ ایجاد کند. 1) سخنرانی‌های‌ گیفورد: معرفت‌ و امر قدسی‌ بنابراین‌ همانطور که‌ نصر در ارائه‌ و معرفی‌ مؤثر سنت‌ اشراقی‌ اش‌ به‌ روشنی‌ نشان‌ می‌دهد، در چنین‌ پژوهش‌هایی‌ عقل‌ و ایمان‌ متقابلاً می‌توانند مناط‌









سایر محصولات :
تحقیق درباره الهیات فلسفی اسلامی 51 ص

تحقیق درباره الهیات فلسفی اسلامی...

تحقیق درباره أمار کارکنان

تحقیق درباره أمار کارکنان...

تحقیق در مورد لامپ نئون

تحقیق در مورد لامپ...

تحقیق درباره انسان مکلف ازدیدگاه آیت الله جوادی آملی ، آیت الله حسن زاده آملی ، کانت و هیوم

تحقیق درباره انسان...

تحقیق در مورد لئوناردو داوینچی 15 ص

تحقیق در مورد لئوناردو داوینچی 15...

تحقیق در مورد کوهپیمایی 6 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد کودکان استثنایی 18 ص

تحقیق در مورد کودکان استثنایی...

تحقیق در مورد کنوانسیون رفع تبعیضات علیه زنان

تحقیق در مورد کنوانسیون...

تحقیق در مورد کلیدهای رفتار با نوجوانان 22 ص

تحقیق در مورد کلیدهای رفتار با نوجوانان...

تحقیق در مورد کانون تربیت با کارایکشا شوروی 13ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد کارورزی آموزش و پرورش 54 ص

تحقیق در مورد کارورزی...

تحقیق در مورد کاشی و سرامیک

تحقیق در مورد کاشی و سرامیک...

تحقیق در مورد کاربرد نانو در وسایل آرایشی و بهداشتی و داروها

تحقیق در مورد کاربرد نانو...

تحقیق در مورد کاربرد علم ریاضی در نجوم و ستاره شناسی

تحقیق در مورد کاربرد علم...

تحقیق در مورد کاربرد روانشناسی اجتماعی در جامعه 35 ص

تحقیق در مورد...

تحقیق در مورد کاربرد اولتراسونیک در صنایع غذایی

تحقیق در مورد کاربرد اولتراسونیک در صنایع...

تحقیق در مورد قوانین اجتماعی در کشورهای اسلامی

تحقیق در مورد قوانین...

تحقیق در مورد قواعد عربی سال دوم راهنمایی 13ص

تحقیق در مورد...

تحقیق درباره اکوسیستم نیشابور

تحقیق درباره اکوسیستم نیشابور...

تحقیق در مورد قنات

تحقیق در مورد قنات...

تحقیق درباره الکترونیک

تحقیق درباره الکترونیک...

تحقیق در مورد قرص های شادی آور و هیجان‌زا اکستازی38ص

تحقیق در مورد قرص های شادی...

تحقیق درباره الکترونیک صنعتی

تحقیق درباره الکترونیک...

تحقیق درباره اکوتکنولوژی

تحقیق درباره اکوتکنولوژی...

تحقیق در مورد قانون تشکیل، تقویت و توسعه بسیج دانشجویی

تحقیق در مورد قانون تشکیل،...

تحقیق درباره اقتصاد کشاورزی 41 ص

تحقیق درباره اقتصاد کشاورزی 41 ص...

تحقیق در مورد قاجار 7ص

تحقیق در مورد قاجار 7ص...

تحقیق درباره اقتصاد اطلاعات در کشورهای درحال توسعه و ایران

تحقیق درباره اقتصاد اطلاعات در...

تحقیق در مورد فوتودیودهای آوالانژ 22 ص

تحقیق در مورد فوتودیودهای آوالانژ ...

تحقیق درباره اقتصاد آموزش

تحقیق درباره اقتصاد آموزش...

تحقیق در مورد فهرست مدارا و خشونت در ادب فارسی

تحقیق در مورد...

تحقیق درباره اعتکاف

تحقیق درباره اعتکاف...

گزارش تخصصی دبیر عربی چگونگی علاقمند کردن دانش آموزان به درس عربی

گزارش تخصصی دبیر عربی چگونگی علاقمند کردن...

تحقیق درباره اعتصاب کارگری

تحقیق درباره اعتصاب کارگری...

تحقیق در مورد فندانسیون

تحقیق در مورد فندانسیون...

تحقیق درباره اعتبارات اسنادی،تعاریف وچگونگی انجام کار

تحقیق درباره اعتبارات...

تحقیق در مورد فناوری نانو

تحقیق در مورد فناوری نانو...

تحقیق درباره اطلاعات ناتوانی

تحقیق درباره اطلاعات ناتوانی...

تحقیق درباره اطلاعات خام Data

تحقیق درباره اطلاعات خام Data...

تحقیق در مورد فناوری آموزشی و روشهای تدریس متنوع 47 ص

تحقیق در مورد فناوری آموزشی و...

تحقیق درباره اطلاع یابی در اینترنت نیاز جوامع اطلاعاتی امروز

تحقیق درباره اطلاع یابی در اینترنت...

تحقیق در مورد فلسفه و مسیحیّت

تحقیق در مورد فلسفه و...

تحقیق درباره اصول کلی برای آرماتورگذاری و گره زدنi 32 ص

تحقیق درباره اصول کلی برای آرماتورگذاری و...

تحقیق در مورد فلسفه خلاقیت کودکان

تحقیق در مورد...

تحقیق درباره اصول پایه در طراحی بسته بندی 57 ص

تحقیق درباره اصول پایه ...

تحقیق در مورد فلسفه تنظیم خانواده

تحقیق در مورد فلسفه تنظیم...

تحقیق درباره اصول ورزشهای مقاومتی

تحقیق درباره اصول ورزشهای مقاومتی...

تحقیق در مورد فقر وتوسعه شهری

تحقیق در مورد فقر وتوسعه شهری...

تحقیق درباره اصول و نحوه طراحی یک سیستم کنترلی با استفاده از یک PLC

تحقیق درباره اصول و نحوه...

تحقیق درباره اصول و روشهای آبیاری 51 ص

تحقیق درباره اصول و...

مقاله درباره نقش عوامل محیطی در عملکرد ورزشکاران
مقاله درمورد مخازن
مقاله درمورد حافظ شیرازی
کودتا چیست
مقاله درمورد حافظ شیرازی
تحقیق درباره مرغداری
مقاله درمورد حرکت سقوط آزاد اجسام
تحقیق درباره کارآفرینی کارگاه کاشی کاری
تحقیق درباره کارآفرینی کنسرو فرآورده غیر گوشتی
پاورپوینت تهیه اسید بوریک از بوراکس و بررسی برخی از خواص آن
کتاب دکوراسیون
کارخانه ماشین سازی اراک 63 ص
کاربرد مینی تنیس در آموزش مبتدیان و ورزش مدارس
ویندوزxp

کلمات کلیدی :سخنرانیzwnj هایzwnj گیفورد اینzwnj طریقzwnj فکریzwnj بهzwnj عنوانzwnj بدیلیzwnj ورود بهzwnj اینzwnj حقیق درباره الهیا الهیا فلسفی اسلامی درباره الهیا فلسفی سخنرانیzwnj هایzwnj کهzwnj نصر اینzwnj همهzwnj هایzwnj گیفورد بهzwnj اینzwnj میzwnj دهد کهzwnj پژوهشzwnj مرا بهzwnj میzwnj کند بهzwnj کهzwnj اینzwnj میzwnj آنzwnj هایzwnj منzwnj سخنرانیzwnj پژوهشzwnj فکریzwnj
  • ۹۶/۰۷/۲۹
  • mohamad kazemi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی