بهترین

  • ۰
  • ۰

تحقیق در مورد فمنیسم و سیاست 8 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحات

دسته بندی : وورد

نوع فایل : .doc ( قابل ویرایش و آماده پرینت )

تعداد صفحه : 8 صفحه


قسمتی از متن .doc :

فمنیسم و سیاست

مقدمه

اندیشه فمنیسم در واقع همان جنبش زنان است و ریشه‏هاى آن به دوران روشنگرى اروپا و بیدارى این قاره از خواب قرون وسطایى مى‏رسد، اما ایده‏هاى انقلاب کبیر فرانسه (1) زمینه‏ساز جدى و واقعى شکل‏گیرى نخستین نطفه‏هاى جنبش فمنیستى است; آنجا که ایده حقوق بشر براى نخستین بار به شکل مدون و البته بیشتر در رابطه با حقوق مردان فرمول بندى شده بود. آنچه که فرانسه در دهه 90 قرن هجدهم به صورت شرکت فعال زنان در جنبش انقلابى و سپس تاسیس انجمن‏هاى سیاسى ویژه زنان شاهد آن بوده، به مرور ریشه‏هاى خود را به سراسر اروپا گستراند. (2)

«جنبش آزادى زنان‏» مهمترین روایت فمنیستى در جامعه معاصر غرب است. البته خود این عنوان نیز نشان دهنده زمینه سیاسى ظهور آن و کلیدى براى درک بعضى از تفاوت‏هاى آن با اشکال پیشین فمنیسم است. فمنیست‏هاى اولیه از «حقوق‏» و «برابرى‏» زن سخن مى‏گفتند، اما در دهه 60 میلادى «ستم‏» و «آزادى‏» در فعالیت‏هاى سیاسى چپ‏نو، (3) کلماتى کلیدى به شمار مى‏رفت. با افزایش جنبش‏هاى آزادى بخش; از قبیل جنبش آزادى بخش سپاهان، جهان سوم و...، فمنیسم جدید، به ناگزیر عنوان «جنبش آزادى بخش زنان‏» را براى خود برگزید که این تغییر نام بازتاب تحولى مهم در دورنماى سیاسى فمنیسم معاصر، ایجاد کرد. (4)

تعریف فمنیسم

فمنیسم لغتى فرانسوى است که به آنچه در قرن 19 در امریکا، تحت عنوان «جنبش زنان‏» معروف بود، اطلاق مى‏شد. جنبش زنان مجموعه متنوعى از گروه‏هایى بود که هر یک به نحوى در «پیش برد» موقعیت زنان تلاش مى‏کردند. (5)

فرهنگ علوم سیاسى فمنیسم را این گونه معرفى مى‏کند:

«دفاع و جانبدارى از حقوق زنان و عقیده به برابرى زن و مرد در زمینه‏هاى فرهنگى، اجتماعى، اقتصادى، سیاسى و مبارزه در راه وصول به این برابرى.» (6) از نظر تاریخى، در دهه 1980 میلادى فمنیسم به عنوان یک لغت، معانى متفاوتى را پیدا کرد. در این دوره حامیان نقش اجتماعى زنان که از حقوق آنان به عنوان یک موجود مستقل نیز دفاع مى‏کردند «فمنیست‏» نام گرفتند. اما طى سال‏هاى گذشته با تحول در نقش‏هاى اجتماعى و فردى زنان، تحولاتى نیز در بیان و معرفى فمنیسم ایجاد شده است، تا اندازه‏اى که نمى‏توان قالب واحدى را از این تعاریف استخراج نمود. از جمله این تعاریف عبارتند از:

«آرین ایچ‏» نویسنده امریکایى معتقد است: فمنیسم از یک سو یک لقب پوچ و سبکسرانه به نظر مى‏رسد و از سوى دیگر به منزله نوعى اخلاق - روش‏شناسى و یا یک طریقه پیچیده تفکر و عمل درباره شرایط زندگى‏هاست.

-«کریس ونیرون‏» جامعه شناس انگلیسى، در بیان خود از فمنیسم آن را واژه‏اى سیاسى معرفى مى‏کند که در جهت تغییر روابط موجود قدرت میان زن و مرد حرکت مى‏کند. - از دید «بل هوکس‏» فمنیسم محصول یک تعهد سیاسى - اقتصادى و اجتماعى است که سعى دارد تسلط جنسى، سیاسى و نژادى را نابود کرده و جامعه‏اى را بازسازى کند که در آن رشد شخصى فرد به منافع امپریالیسم، توسعه‏طلبى اقتصادى و تمایلات مادى از جمعیت‏بستگى دارد

با نگرشى دقیق به این تعاریف، به این نکته واقف خواهیم شد که فمنیسم تنها یک رویکرد عملى یا اجتماعى واحد نیست و به همین دلیل است که امروزه فمنیسم به شاخه‏هاى متعددى از جمله لیبرال، مارکسیست، سوسیال، رادیکال، روانکاو، و فرامدرن تقسیم مى‏شود. (7)

با این بیان پس از گذرى کوتاه بر دیدگاه‏هاى فمنیستى به دنبال پاسخ به این سؤال هستیم که آیا بین فمنیسم، اندیشه سیاسى، رویکرد سیاسى و سیاست، ارتباطى وجود دارد یا خیر؟

لیبرال فمنیسم: فلسفه لیبرالى (8) با رشد سرمایه دارى ظهور کرد و با اعتقاد به تساوى ذاتى انسان‏ها، خواستار دموکراسى و آزادى‏هاى سیاسى شد. این نوع تفکر، شرایط زندگى را براى زنان و مردان دچار تغییراتى کرد که زن بورژوا (9) علیه سلطنت‏سنتى مردان در خانه به‏پاخاست همانطور که مردان ساختار سیاسى موجود را رد کردند . از این رو در سال 1700 مرى آستل این سؤال‏ها را مطرح مى‏کند: «اگر حاکمیت مطلق در یک کشور ضرورى نیست، پس چرا در خانواده لازم است؟ و اگر در خانواده ضرورى است، چرا در کشور نباشد؟ اگر همه انسان‏ها آزاد به دنیا مى‏آیند، پس چرا همه زنان باید برده به دنیا بیایند و هستى آنها در شرایط بردگى کامل، تابع اراده نامعلوم و دلخواه مردان باشد؟»

لیبرال فمنیست‏ها در قرن هجدهم - براى اثبات برابرى حقوق زن و مرد تلاش زیادى کردند. در قرن نوزدهم خواستار برابرى حقوق زنان تحت لواى قانون شدند و سرانجام در قرن بیستم، خواهان انجام اصلاحات گوناگون اجتماعى جهت تضمین و امکانات برابر براى زنان شدند. (10)

همانطور که در ابتدا ذکر شد، این نحوه نگرش، پایه‏هاى تفکر خود را بر اساس تساوى انسان‏ها(مردان و زنان) استوار کرده است. این نحوه تفکر سعى کرد تا سایه اصلى خود را بر قوانین و حقوق بیفکند تا در نتیجه آن و در سایه قوانین، موارد تبعیض نسبت‏به زنان کاهش یافته و زنان نیز از حقوقى مشابه مردان برخوردار شوند. این برخوردارى از حقوق









سایر محصولات :
تحقیق در مورد فمنیسم و سیاست 8 ص

لینک دانلود و خرید پایین توضیحاتدسته بندی...

تحقیق در مورد فصاحت در نهج البلاغه

لینک دانلود و خرید...

تحقیق در مورد فلسفه عاشورا 14 ص

لینک دانلود و خرید...

تحقیق در مورد فرسایش خاک 11 ص

...

تحقیق در مورد فواید سلامتی سبزیجات برگ سبز

...

تحقیق در مورد فهرست مطالب صنعت بیمه

...

تحقیق در مورد فرهنگ اسلامی وتعلیمات دینی سال دوم راهنمایی

...

تحقیق در مورد فلسفه غیبت و امامان غایب

...

تحقیق در مورد فلش 43 ص

...

تحقیق در مورد فن آوری اطلاعات و ارتباطات

...

تحقیق در مورد فعال نمودن و غیر فعا ل نمودن یک Connection 10 ص

...

تحقیق در مورد فعالیت های نیکوکارانه 5 ص

...

تحقیق در مورد فرق قیمت‌های جهانی با قیمت‌ها در جهان

...

تحقیق در مورد فرهنگ

...

تحقیق در مورد فلزات سنگین در کشاورزی و محیط زیست 6ص

...

تحقیق در مورد فضائل وسیره فردی امام هادى

...

تحقیق در مورد فتوسنتز تنفس و تنفس نوری در گیاهان عالی

...

تحقیق در مورد فتح مکه

...

تحقیق در مورد فرآیند تولید سوسیس 9 ص

...

تحقیق در مورد فتح مکه 13 ص

...

تحقیق در مورد فراماسونری قدرت پوشالی

...

تحقیق در مورد فاطمه و سیره نبوى

...

تحقیق در مورد فرار مالیاتی چیست

...

تحقیق در مورد فاضلاب

...

تحقیق در مورد غیبت و عیب جویی

...

تحقیق در مورد فراوردهای نانوتکنولوژی 10 ص

...

تحقیق در مورد فاطمه اطهر

...

تحقیق در مورد فردیناسوسور

...

تحقیق در مورد غیبت و حضور

...

تحقیق در مورد فاطمه اطهر 9 ص

...

تحقیق در مورد فارسی‌ساز آفیس 2003 توسط مایکروسافت ارائه شد

...

تحقیق در مورد غیبت مهدی 12 ص

...

تحقیق در مورد غدیر در سیره اهل بیت ع

...

تحقیق در مورد عید غدیر از دیدگاه‏علامه جعفر مرتضى العاملى 8 ص

...

تحقیق در مورد عید قربان باروز قربانی کرد هر غیر خدا

...

تحقیق در مورد عوامل و کارگزاران تغییر 16 ص

...

تحقیق در مورد عید قربان باروز قربانی کرد هر غیر خدا 8 ص

...

تحقیق در مورد غنی سازی تخم مرغ با استفاده از رنگدانه های طبیعی

...

تحقیق در مورد غدیر، بزرگترین عید همه ادیان الهی 10 ص

...

تحقیق در مورد عیدغدیر

...

تحقیق در موردروابط موجر و مستاجر
تحقیق در مورد عنصر روبیدیم ( Rubidium )
تحقیق در مورد رهبری در سازمان های مبتنی بر تیم
تحقیق در مورد رنسانس در اروپا
تحقیق در مورد رمزنگاری کلید عمومی وrsa
پاورپوینت مدیریت ریسک
پاورپوینت آموزش بخیه
پاورپوینت عرفان های کاذب نوپدید
پاورپوینت امر به معروف و نهى از منکر در قرآن
پاورپوینت مبانی ترویج و آموزش کشاورزی
پاورپوینت اصول ایمنی در جوشکاری
پاورپوینت نظریه ی انتخاب

کلمات کلیدی :عنوان laquo جنبش laquo جنبش آزادى مىrlm کند جنبش آزادى زنانrlm raquo آزادى بخش هاى سیاسى laquo جنبش این عاریف کند laquo فمنیسم laquo مىrlm سیاسى raquo مردان اجماعى کردند

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی